6 daagjes naar Kreta!

Allereerst: sorry sorry sorry. Wat ben ik weer slecht bezig. Al twee weken is er niks online gekomen en eigenlijk zou er vandaag bijna weer niks online komen… Toch vond ik dat ik dat niet helemaal kon maken, maar ik heb gewoon (alweer!) even nergens zin in. Het is zo hectisch geweest de afgelopen weken en heb eigenlijk nergens energie voor. Maar, ik ben wel op vakantie geweest! En eigenlijk kon ik ook weer niet wachten om dit met jullie te delen. Samen met mijn vriend Sina ben ik 6 daagjes naar Kreta geweest. Ik heb er ook gevlogd, maar heb nog geen tijd gehad om dit te bewerken. Maar ik heb wel foto’s voor jullie! Die wil ik vandaag aan jullie laten zien.

Kreta 2017

We zaten in het plaatsje Koutouloufari. Een super klein, maar heel gezellig dorpje net boven Chersonissos. Het was alleen een helling af voor we in het centrum zaten, dus dat was super lekker! De helling op was alleen wat minder leuk, maar wel goed voor de beentjes haha. De eerste twee dagen zijn we niet verder dan Chersonissos gegaan. We zijn lekker dichtbij het hotel gebleven. We waren beiden best moe en we wisten dat we in die 6 dagen genoeg tijd hadden om het eiland te zien, dus we vonden het wel lekker om eerst even bij te komen. We hebben lekker genoten van het heerlijke weer, waar we echt mazzel mee hadden zo in oktober! Lekker langs de vele souvenirwinkeltjes gelopen en heel veel terrasjes gepakt!

Kreta 2017Kreta 2017

Al snel merkten we dat Chersonissos best wel gericht was op Nederlandse toeristen. Overal waar we kwamen zagen we Nederlandse vertalingen en dergelijke. Zo ook bij het restaurantje waar we de eerste avond aten. Alleen hoe bedoel je Google Translate!? Als je het over eten hebt is Turkey toch echt kalkoen en geen Turkije. Maar goed, “Doe mij maar een patat met Turkije!” Haha.

Kreta 2017

Op de tweede dag zochten we op Google naar goede restaurantjes in de buurt van ons hotel. Al snel lazen we over het restaurantje ‘The Alchemist’: op 5 minuten lopen van ons hotel en super goede recensies. Toen we er eenmaal zaten waren we er al snel over uit dat we hier nog een keer terug zouden keren. We voelden ons meteen welkom. We hebben ontzettend gelachen met het personeel. En ook niet geheel onbelangrijk: het eten was er echt heerlijk en helemaal niet duur. Dat is overigens overal in Kreta. Je hebt heel veel goede restaurantjes waar je eet voor weinig geld. Maar als je ooit in Kreta bent: ga alsjeblieft naar dit restaurantje! Ik weet zeker dat je er net zo weg bent als dat wij dat waren / zijn!

Kreta 2017Kreta 2017  Kreta 2017Kreta 2017

Op de derde dag gingen we met een jeeptour. We zouden om half 9 worden opgehaald, maar om 9 uur was hij er nog steeds niet. Het personeel van ons hotel was echt super vriendelijk en kwam ons vragen waar we op aan het wachten waren. Ze waren zo lief even te bellen en er werd gezegd dat we binnen 5 minuten werden opgehaald. Dat werden we ook. Maar niet door een jeep, maar door een auto. Ik had een beetje een gek onderbuik gevoel en het enige wat door mijn hoofd ging was: “We zijn opgelicht”. Op internet zocht ik naar recensies, maar nergens kon ik wat vinden. De man in de auto zei ook helemaal niks en hij begreep ons niet als we wat vroegen. Toen we aankwamen bij de verzamelplek waren er nog meer mensen. Uiteindelijk kwam er een Nederlandse vrouw aan die vertelde dat alle chauffeurs zich hadden verslapen. Hoe dan!? Maar goed, we gingen dus echt met een jeeptour haha.

Kreta 2017

Je mocht ook zelf rijden tijdens de tour, maar omdat wij beiden geen rijbewijs hadden kon dat helaas niet. We werden bij een Belgisch stelletje geplaatst. We konden het meteen al goed met elkaar vinden. Dat beloofde een leuke dag te worden dus! En dat werd het. Tijdens de tour hadden we verschillende stops. Halverwege stopten we op een strandje waar we zouden gaan barbecueën. Eerst hadden we nog even de tijd om te zwemmen. Onze jeepgenootjes wilde heel graag de zee in, maar de golven waren best wel heftig en Sina was nog nooit de zee in geweest en heeft vroeger nooit zijn zwemdiploma’s gehaald. Toch wisten ze hem over te halen en dan kon ik natuurlijk niet achterblijven. Uiteindelijk vond Sina het echt geweldig, al kon hij amper blijven staan. Maar dat kon bijna niemand haha. We hebben echt gelachen! De barbecue stelde niet heel veel voor, maar het was wel prima te eten.

Op een van de laatste stops stopten we bij een kerkje. Al snel kwamen deze twee schattige hondjes naar ons toe. De Nederlandse gids vertelde dat ze een paar dagen geleden achter zijn gelaten. Ze waren eerst met zijn drietjes, maar de derde was een eindje verderop al overleden. Ze zei dat dat echt heel vaak gebeurde daar en dat ze er zelf al 6 heeft opgevangen, maar nu echt geen plek meer heeft in haar huis. Sina was zo verliefd op ze en wilde ze echt het liefste meenemen en had het bijna nog gedaan ook! Echt hartverscheurend was het om te zien dat ze zó erg probeerde met iemand mee te lopen in de hoop dat ze werden meegenomen. Nu ik dit schrijf heb ik gewoon kippenvel, omdat ik eigenlijk bijna wel zeker weet dat ze inmiddels ook zijn overleden.

Dag 4 hebben we weer niet zoveel gedaan. Dus ik ga meteen over naar dag 5. Toen zijn we naar de hoofdstad van Kreta geweest: Heraklion. Dit was een klein uurtje met de bus. We wisten dat er niet super veel te beleven was, maar we hadden wel zin om lekker te gaan winkelen. Daarbij is het de oudste stad van Europa. Dus we waren heel benieuwd of je dat nog goed kon zien of dat het juist heel erg gemoderniseerd was!

Kreta 2017 Kreta 2017 Kreta 2017 Kreta 2017

Op zich viel het best mee qua hoe oud de stad eruit zag. Je zag wel dat het een ‘wat oudere’ stad was, maar niet dé oudste stad van Europa. Ik heb ook niet echt goede foto’s gemaakt van het stadje eigenlijk, lekkere fotograaf weer! Maar goed, verder was het wel een leuk stadje maar niet geweldig. Ik denk dat we er maar 2 uurtjes geweest zijn. Toen hadden we het wel weer gezien.

Kreta 2017Kreta 2017

Hierna gingen we naar het Paleis Knossos, wat vlakbij de hoofdstad lag. Onze Belgische jeepgenootjes hadden gezegd dat dit wel leuk was om te bezoeken. Ik vond het best wel mooi. Maar het zou misschien handiger zijn geweest als we een gids hadden of als we eerst het museum in de hoofdstad hadden bezocht. Dan hadden we iets meer informatie over het Paleis. Nu wisten we niet zo goed wat het inhield allemaal. Maar dat neemt niet weg dat het uitzicht er prachtig was!

’s Avonds hebben we gegeten met dit prachtige uitzicht over het strand van Chersonissos. I love it!

Kreta 2017 Kreta 2017

Op onze laatste dag zijn we nog even naar Oud-Chersonissos geweest. Ook dat was maar 20 minuutjes lopen van ons hotel. En hiervoor hoefden we geen steile helling op en af! Alleen was er eigenlijk niks te beleven haha. We hebben er alleen lekker een ijsje gegeten. Op de terugweg gebeurden alleen wel iets minder leuks. We gingen halverwege even zitten op een bankje. Tegenover ons waren souvenirwinkeltjes. Op een gegeven moment kwamen er een paar mensen op quads aan. Een man en vrouw zaten op de voorste quad. De man probeerde te sturen maar het stuur leek op slot gesprongen. Het werkte in ieder geval niet mee. Ze reden zo een souvenirwinkel in en de rekken aan de voorkant waren allemaal opgevallen. De vrouw van het souvenirwinkeltje was gelukkig best lief voor de mensen. Gelukkig is niemand gewond geraakt. Ik vond het wel echt heel zielig voor de vrouw op de quad. Ze voelde zich zó schuldig terwijl het echt niet hun fout was. Sina en ik boden haar wat water aan, maar ze wilde eigenlijk alleen maar de vrouw helpen met opruimen. Uiteindelijk kwam ze toch naast ons zitten en raakten we aan de praat. Toen ze hoorde dat ik het had zien gebeuren vroeg ze of ze me mocht bellen als er problemen waren met de verzekering. Maar ik heb nog niks gehoord, dus ik denk dat het wel is opgelost. Gelukkig maar! Het was wel eventjes schrikken!

Kreta 2017

Ik zei net al dat we zeker wisten dat we terug zouden keren naar het restaurantje ‘The Alchemist’. Dit is een foto van dag drie. We vroegen de serveerder om een foto van ons te maken. Dat deed hij en daarna maakte hij nog even een selfie met ons. Sina is hier totaal niet dronken hoor als je dat soms denkt (ahum!) Haha. Na het eten krijg je namelijk gratis Raki. En daar had Sina maar zo’n 15 shotjes van op. Oeps… Ze noemden hem daar de Rakimeister haha. Wat heeft ie lekker liggen slapen daarna!

Maar we zijn niet alleen de dag erna teruggekeerd. We hebben ook onze vakantie afgesloten in dit veel te leuke restaurantje! Elke dag hadden we wel lekker gegeten, maar nergens voelden we ons zo thuis als hier. Overal was het een beetje over de top vriendelijk. Maar bij dit restaurant voelde het gewoon puur. De sfeer was er zo gezellig en dat komt echt door het leuke personeel. Je kan echt zien dat het een familierestaurant is.

Helaas gingen deze dagen veel te snel, maar we hebben echt genoten. Hopelijk vond je het leuk om zo een beetje een kijkje in onze vakantie te hebben. Zoals ik net al zei heb ik ook gevlogd. Voor mijn gevoel heb ik mijn best gedaan, maar ik heb de beelden nog niet teruggekeken. Ik hoop er een leuke vlog van te kunnen maken. Dus hou vooral CwithC in de gaten, want wie weet komt hij binnenkort online!

Heb jij al eens een van de Griekse eilanden bezocht?

Liefs, Celine

Op de hoogte blijven van CwithC? Volg ons dan op Facebook, Instagram en Youtube.