Ik ga weer sporten en dit keer doe ik het goed!

Aan het begin van het jaar schreef ik een artikel waarin ik vertelde hoe erg ik het sporten aan het uitstellen was. Kort daarna nam ik toch de stap en schreef ik mij in bij de sportschool. En ik moet zeggen dat ik best wel trots op mijzelf was de eerste maand. Maar daar heb je het al: de eerste maand. Ik ging van drie keer in de week naar twee keer in de week en vervolgens naar één keer in de twee weken. Tot ik dus helemaal niet meer ging. Maar ik ga het weer oppakken. En deze keer ga ik het goed doen!

 

sporten

 

 

Waar ging het fout?

De reden dat ik het niet langer dan een maand vol hield is denk ik omdat ik geen concreet doel had. ‘Fitter worden’ klinkt misschien wel als een doel, maar wat bedoelde ik daar dan precies mee? In plaats van dood zijn na 1 minuut rennen op de loopband, het 15 minuten volhouden? Het steeds langer volhouden op de roeimachine? Meer gewicht kunnen weg duwen tijdens het leg pressen? Je snapt het denk ik al. Het was meer het idee dat ik naar de sportschool ging dan dat het daadwerkelijk zin had. Een concreet doel had ik gewoon niet.

 

En omdat ik maar wat deed doet het sporten niks voor je. Want waar moest ik naar kijken als ik wilde weten of ik vooruitgang had geboekt? ‘Fitter worden’ is geen meetbaar doel. Ik voelde me wel degelijk iets fitter en ik was blij wanneer ik het een paar minuten langer volhield dan voorheen. Maar daar hield het ook wel bij op. Ik zag gewoon niet echt resultaat (wat dus logisch is) en dat demotiveerde mij heel erg.

 

Naast dat ik vooral cardiotraining deed wilde ik op een gegeven moment ook krachttraining proberen. Gelukkig staat het internet vol met schema’s en ik dacht dat het handig was om zo’n schema te volgen. Dat zou ook handig kunnen zijn, als ik daadwerkelijk wist was ik precies moet doen en nogmaals: een doel voor mezelf stelde. Ik had totaal geen verstand van alle apparaten en ik was te eigenwijs om het aan een van de personal trainers te vragen. Ik keek dus filmpjes op Youtube om te kijken hoe het moest, maar ik kan je vertellen: je weet dan alsnog niet of je het echt goed doet en ik kreeg al snel het gevoel dat wat ik deed er niet uit zag. En omdat ik dus eigenlijk geen idee had wat ik precies aan het doen was, was ik er al snel klaar mee.

 

Dit alles zorgde ervoor dat ik steeds minder zin had om te gaan sporten. En toen mijn vakantie er bijna aan kwam en ik veel moest werken had ik geen zin om er nog tijd voor te maken. Ik dacht: “Ach, laat het nu maar even, dat komt na mijn vakantie wel weer.” Maar ondertussen ben ik al een maand terug en ik heb nog geen stap in de sportschool gezet.

 

killerbody dieet

 

Maar dat gaat nu veranderen!

 

Het is tijd om nu wél een concreet doel voor mijzelf te stellen. Een hele tijd geleden heb ik het boek ‘Killerbody Dieet’ gekregen van mijn moeder. Dat boek stond al een tijdje op mijn verlanglijstje, maar ik had hem om een of andere reden nog niet aangeschaft. Dolblij ben ik ermee. Want wat een fijn boek is dit! Het is echt niet zo dat ik een ‘killerbody’ (wat dat dan ook precies mag zijn) wil, want ik weet dat dat me gewoon niet gaat lukken. Ten eerste heb ik totaal de motivatie niet om zoveel met sporten bezig te zijn, ten tweede hou ik veel te veel van lekker eten en ten derde vind ik het ook niet bij mij passen. Misschien kijk ik daar over een paar maanden anders tegenaan, maar voor nu is dat niet mijn doel.

 

Waarom wilde ik dit boek dan toch graag hebben? Omdat het doel van dit boek niet per se is om jezelf helemaal af te trainen tot een zogeheten killerbody. Maar je kan de inhoud van het boek gebruiken om je doelen te behalen. Het boek staat vol informatie en handige tips over hoe je bepaalde dingen het best kan aanpakken. En er staan ook nog eens super handige trainingsschema’s in voor zowel thuis als in de sportschool. Ook staat er een voedingsschema in, maar voor mij is dat even niet realistisch omdat ik nog thuis woon. Het is gewoon niet handig als ik steeds mijn eigen eten moet regelen en daarbij ben ik ook vaak niet thuis met eten. Ik ga er wel wat recepten uithalen, omdat ik wel op mijn voeding wil gaan letten.

 

Verder wil ik eigenlijk niet te veel over dit boek zeggen, omdat ik er binnenkort nog een uitgebreid review over wil schrijven.

 

Mijn doelen en hoe ga ik ze behalen?

 

Hoewel ik in het begin van het jaar puur wilde gaan sporten om ‘fitter te worden’, wil ik er nu toch ook wel een paar kilootjes af. Ik heb voor mijzelf de volgende doelen gesteld:

  • Conditie opbouwen.
    Op zich is dit doel nog niet heel concreet, maar mijn conditie is nu 0,0. Ik hou hardlopen nog geen 5 minuten vol en push ups doen hoef je mij helemaal niet te vragen haha. Omdat ik dus van 0 begin kan ik makkelijk mijn vorderingen bijhouden en kan ik de eerste maanden wel degelijk verschil zien.
  • 7 – 10 kilo afvallen.

Ik heb besloten de trainingsschema’s uit het Killerbody Dieet boek te gaan gebruiken. Ik ga drie keer in de week thuis sporten en ik probeer twee keer in de week naar de sportschool te gaan. Ik weet dat het misschien niet altijd haalbaar is voor mij om naar de sportschool te gaan. Maar met de thuisschema’s kom ik ook aan voldoende beweging. En! Dit keer ga ik dus wel hulp vragen als ik iets niet weet. Zo voorkom ik ook blessures.

Zoals ik net al zei wil ik ook op mijn voeding letten. Ik eet nu best wel ongezond en dat wil ik proberen te minderen. Dit is niet mijn prioriteit want voorlopig vind ik het sporten het belangrijkst. Maar alle beetjes helpen!

 

Voor het eerst heb ik best wel vertrouwen in mijzelf dat het mij gaat lukken. Volgende maand zal ik met een update komen. In de hoop dat deze positief is!



Liefs, Celine






Op de hoogte blijven van CwithC? Volg ons dan op Facebook, Instagram en Youtube.

 

Bewaren

Bewaren

Geen reacties Categorieën Celine, Persoonlijk Tags: Tags: , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial