Shoot! Fotograferen met je hart – Anki Wijnen | Review

Fotografie heeft altijd al mijn aandacht getrokken. Ik heb het altijd super interessant gevonden om te lezen over fotografie en alles wat daarbij komt kijken. In 2014 besloot ik mezelf op een kerst’cadeautje’ te trakteren. Ik kocht een spiegelreflexcamera. Al snel kwam ik erachter dat zo’n camera wel wat ingewikkelder in elkaar zit dan een compactcamera bijvoorbeeld. En het maken van mooie foto’s maken is ook zo makkelijk nog niet!

Nu staat het internet wel vol met tips en tricks voor het maken van mooie foto’s en uitleg over de werking van je camera. Maar eerlijk is eerlijk, meestal staat dit vol met moeilijke woorden en snap je er daarna nog niks van. Hetzelfde geldt eigenlijk voor boeken. Ook deze zijn vaak ingewikkeld. Maar met een moeder die werkt in een boekenwinkel vind je nog wel eens wat! Vorig jaar met kerst kreeg ze heel vaak het boek Shoot! van Anki Wijnen (van Zilverblauw.nl) over de toonbank. Met mijn liefde voor fotografie besloot ze die ook voor mij te kopen. En omdat ik er zo enthousiast over ben wil ik deze graag voor jullie reviewen.

Shoot! Anki Wijnen

Vormgeving

Allereerst wil ik even zeggen hoe verliefd ik ben op hoe dit boek eruit ziet. Alleen de buitenkant is al prachtig!  Ik hou echt van boeken die er mooi uitzien van buiten, puur en alleen al omdat je hem dan ergens leuk kan neerzetten. Ik bedoel: zie je hem al in je boekenkast staan naast al die saaie boeken? Maar naast dat dit boek alleen al een plaatje van de buitenkant is, is de binnenkant ook heel mooi vormgegeven. Het heeft een hele overzichtelijke lay-out en de foto’s zijn echt prachtig. Dat klinkt misschien logisch voor in een fotografieboek, maar de meeste boeken zijn saai grijs en bezitten weinig foto’s en vooral heel veel tekst met ingewikkelde termen. Dat vind ik echt een pluspunt aan dit boek. Het laat je ook met beeld zien wat er wordt bedoeld.

Shoot! Anki Wijnen

Inhoud

Het boek is ingedeeld in verschillende hoofdstukken. De eerste bladzijdes vertellen je dat je niet altijd regeltjes hoeft te volgen om een mooie foto te maken. Het leert je over de schoonheid zien in de alledaagse dingen, flexibel te zijn en naar kleuren te kijken. Daarna volgt er een uitleg over verschillende composities en hoe een bepaalde compositie je foto sterker kan maken.

Vervolgens behandeld het boek verschillende thema’s. Het behandeld het thema mensen: Hoe kun je het karakter van iemand het beste op een foto zetten? Het thema eten, want dat is zo makkelijk nog niet! En het thema producten & interieurs. Vooral het stukje productfotografie vind ik super interessant, omdat ik dat heel goed kan toepassen voor op ons blog. Al met al staan er dus super veel handige tips en tricks in voor verschillende soorten fotografie.

Shoot! Anki Wijnen

De schrijfster heeft ook gedacht aan de mensen die geen spiegelreflexcamera hebben. In het hoofdstuk ‘fotograferen met je smartphone’ legt ze uit dat je ook met je smartphone super mooie foto’s kunt maken. Ze geeft een aantal tips, zoals dat je beter niet kunt inzoomen op je telefoon, omdat je dan ruis krijgt, en dat je dus beter dichterbij kunt gaan staan als dat mogelijk is. Dat dit hoofdstuk erin staat vind ik ook heel tof, want dat maakt het boek toegankelijk voor iedereen.

Tot slot is er een hoofdstuk met de technische kant van fotografie. Het gaat over het gebruik van je spiegelreflexcamera, het nabewerken van foto’s en uitleg over moeilijke begrippen. Er wordt bijvoorbeeld uitgelegd wat het belang is van het instellen van de sluitertijd, de diafragma en de ISO-waarde. Termen waarvan ik wel gehoord had, maar mezelf nog nooit in had verdiept. Wanneer je dit een beetje leert te begrijpen en goed weet in te stellen, zie je heel veel kwaliteitsverschil met foto’s die je op auto-modus maakt.

Wat ik ook erg leuk vind is dat er door het hele boek verschillende DIY’s staan. Deze DIY’s laten je de stof toepassen in de praktijk. Dat is super fijn vind ik zelf, omdat ikzelf bijvoorbeeld veel beter leer door het meteen te doen.  Ook helpen deze DIY’s je met het ontdekken van je eigen stijl. Want het allerbelangrijkste van fotografie is dat iedereen een eigen stijl en smaak heeft. Wat voor jou mooie foto’s zijn, zijn dat voor anderen misschien niet. Zoals er in het boek staat: ‘Echt mooie foto’s zijn foto’s die je raken.’ En dat kan dus voor iedereen anders zijn.

Shoot! Anki Wijnen

Conclusie

Na heel lang gefotografeerd te hebben in de auto-modus, snap ik nu eindelijk wat meer van de functies op mijn camera. Ook heb ik door dit boek geleerd om goed om mij heen te kijken en heb ik echt heel veel inspiratie gekregen voor CwithC. Want niet alleen voor beginnende fotografen, ook voor bloggers is dit een geweldig boek. Mooie foto’s zijn gewoonweg onmisbaar op een blog. De foto’s die ik maak voor CwithC zijn nog lang niet zoals ik ze hebben wil. Ik steek er eerlijk gezegd ook nog veel te weinig tijd in. Maar ik weet zeker dat ik door dit boek wel veel meer inspiratie ga hebben. Het boek is op een hele leuke en eenvoudige manier geschreven, dus dat maakt het een leuk boek voor iedereen. En het ziet er ook nog eens fantastisch uit! Ik zou dit boek echt iedereen aanraden.

Als je net zo enthousiast bent geworden als dat ik ben over Shoot! is hij bijvoorbeeld bij Bruna of Bol.com te koop.

Heb jij dit boek ook? En wat vind je ervan?

Liefs, Celine