Films, series, boeken, Reviews

Boeken reviews: Noorderlicht, De doorbraak & Wisselgeld

Als je CwithC een beetje volgt weet je misschien wel dat wij dit jaar samen jaardoelen hebben. Eén van die doelen is het lezen van 12 dezelfde boeken. Inmiddels ben ik (Celine) eindelijk een beetje goed bezig en heb ik er maar liefst 3 uit. Oeps, dat wordt nog even doorlezen tot het einde van het jaar. Maar goed, dat is een ander verhaal. Cynthia had deze al uit, dus daarom leek het ons leuk deze boeken voor jullie te reviewen.

boeken review

Noorderlicht – Suzanne Vermeer

Wat als je zelfs je vrienden niet meer kunt vertrouwen? Kim Romeijn wordt bijna dertig en ze wil dit met haar vrienden groots gaan vieren tijdens een rondreis door Noorwegen. De reis is ook een test voor haar knipperlichtrelatie met Brian. Ze wil hem daar ten huwelijk vragen. Maar haar broer Eric twijfelt aan Brians intenties. De vijf mensen die Kim mee heeft gevraagd zijn totaal verschillend en onderling ontstaan er al snel spanningen. Wanneer ze onderweg door een ander reisgezelschap worden ingehaald voelen ze ook de vijandigheid tussen beide gidsen. Als Kim en Brian de ochtend na haar verjaardag door Eric gewekt worden, eindigt hun onbezorgde leven. Niet iedereen heeft de nacht overleefd… Wie kan Kim nu nog vertrouwen?

Celine

Suzanne vermeer is altijd een van mijn favoriet schrijvers geweest. ‘Noorderlicht’ was er 1 die ik nog niet had gelezen en die dan uiteraard op mijn verlanglijstje stond. Het boek begint met zes hoofdstukken waarin in elk hoofdstuk één van de hoofdpersonen wordt voorgesteld. Daarna komen er nog wat hoofdstukken in Nederland en ik denk ongeveer op een derde van het boek, misschien wel de helft, vertrekt het zestal pas naar Noorwegen. Tot de laatste paar hoofdstukken is het boek eigenlijk niet of nauwelijks spannend, wat ik wel gewend ben van de boeken van Suzanne Vermeer. Maar ik heb ook gelezen dat tijdens het schrijven van dit boek, de schrijver is overleden en een andere schrijver het boek heeft afgemaakt. Dat kan misschien een reden zijn. Ondanks dat de spanning lang op zich liet wachten, was het zeker geen saai boek. Het boek leest lekker weg en je bent continue benieuwd naar wanneer het spannende stuk gaat komen. En wanneer het spannende deel begint wil je zo snel mogelijk weten hoe het af loopt. Door de beschrijvingen van de natuur daar zou ik het liefst meteen het vliegtuig pakken want wauw, wat klinkt het prachtig!

Al met al is het misschien niet het beste boek van Suzanne Vermeer, maar het boekt leest lekker weg en het einde is erg spannend!

Cynthia

Pff wat is het lang geleden dat ik dit boek heb gelezen. Volgens mij was dit zelfs mijn eerste boek dus dat was ergens in januari of februari. Bijna het hele verhaal speelt zich af in Noorwegen. Het is heel erg gedetailleerd geschreven. Dat zorgt ervoor dat het een beetje langdradig is maar aan de andere kant wordt er wel heel precies verteld hoe de omgeving eruitzag, alsof je er zelf bij was. Het duurde dus wel ontzettend lang voordat je bij het plot komt. Het einde had ik zeker niet verwacht. Ik zal daar verder niet te veel over ingaan want anders is het niet leuk meer om het boek zelf te lezen. De boeken van Suzanne Vermeer vind ik echt aanraders en zo ook dit boek. Het leest heel makkelijk, korte hoofdstukken en geen moeilijke woorden. Heb je dus zin om je verstand op nul te zetten en gewoon te lezen dan kan je zeker voor dit boek gaan.

De doorbraak – Simone van der Vlugt

De jonge Romée breekt door als zangeres na een desastreuze jeugd met een tirannieke vader. Maar alle plotselinge roem en succes maken haar niet gelukkig. Haar broer Rob, het enige familielid met wie ze het goed kan vinden, raakt vermist op zijn wereldreis. In haar professionele leven wordt ze beschuldigd van plagiaat en geterroriseerd door een anonieme stalker. Romée trekt zich steeds meer terug en probeert wanhopig grip op haar leven te krijgen. Op het randje van een burn-out gaat ze op zoek naar Rob, maar de zoektocht is niet zo eenvoudig als ze dacht.

Om antwoorden te krijgen moet Romée terug naar haar ouderlijk huis, waar oude wonden worden opengereten.

Intussen komt haar stalker steeds dichterbij. Wat is de waarheid, en wie kan ze vertrouwen?

Celine

Op het boek staat literaire thriller, maar daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het boek leest lekker weg en ik was wel nieuwsgierig naar hoe het verhaal zou verlopen, maar erg spannend vond ik het niet. Halverwege kreeg ik al wel een gevoel hoe het verhaal zou eindigen en ik bleek het (op de details na) bij het juiste eind te hebben. Toch heeft het boek mij wel vanaf het begin vermaakt. Bepaalde dingen wisten mij wel te verrassen en ik vond het verhaal van het leven van Romée wel interessant om te lezen. Het einde vond ik dan weer een beetje afgeraffeld en gaf mij het gevoel dat ik nog niet alles wist. Ik denk dat daar misschien nog wat meer in had gezeten.

Cynthia

Ook dit boek is van een schrijver waar ik maar al te graag boeken van lees. De doorbraak gaat over een meisje dat haar dromen achterna gaat, koste wat het kost. Van te voren weet je al een beetje hoe het allemaal gaat lopen en zit je te wachten totdat er wat gaat gebeuren. Het einde heeft mij nog het meest verbaasd, ook al werd dat een aantal hoofdstukken voor het eind wel duidelijk. Het boek laat heel goed zien dat mensen niet altijd zijn hoe ze zich voordoen en dat is in het echte leven ook. Dit is natuurlijk wel heel erg overdreven maar in de wereld waarin dit boek zich afspeelt ben ik ervan overtuigd dat het zeker zo gaat.

Wisselgeld – Loes den Hollander

Het lijkt een redelijk gelukkig huwelijk. Maar als de jongste dochter van Lenie en Michael vermoord wordt aangetroffen in een hotel, lukt het hen niet om dit drama samen te verwerken. Hun relatie komt op scherp te staan en gebeurtenissen van jaren geleden eisen hun tol. Er sluipt een onbehaaglijke onzekerheid hun leven binnen.
Lenie probeert als eerste de situatie weer te normaliseren. Maar dan wordt de bodem opnieuw onder hun voeten weggeslagen en komt Michael er achter dat hij zijn verantwoordelijkheid voor een misstap in het verleden te licht heeft ingeschat.

Celine

Voor mij was dit pas het tweede boek dat ik las van Loes den Hollander. En ik ben fan! Van het begin tot het eind ben ik er helemaal in meegesleurd en dat zorgde ervoor dat ik het boek zo uit had. Wat ik heel goed vond is hoe de hoofdpersonen hun gedachtes waren. Lenie’s struggles tegenover Michael, Michael zijn begrip voor zijn eigen gedrag maar tegelijkertijd ook zijn afkeer ervoor en de gedachtegang van de dader. En dan natuurlijk de zoektocht naar de dader en wie dat uiteindelijk was. Ik vond het boek heel goed in elkaar zitten!
Het enige wat ik niet helemaal snapte in het begin was de titel, maar ook die viel uiteindelijk op zijn plaats.

Cynthia

Dit boek is mij eigenlijk helemaal niet meer bijgebleven. Ik heb dan ook eerst de achterkant moeten lezen om te weten waar het boek over gaat. Ik moet zeggen dat ik dit boek ook niet heel spannend vond, op de laatste paar hoofdstukken na. Het is een heel voorspelbaar boek. Soms leest dat wel lekker weg maar dat vond ik hier een beetje tegenvallen. Normaal gesproken vind ik de boeken van Loes den Hollander hartstikke leuk maar deze was toch iets minder. Het leest wel lekker makkelijk, waardoor het een leuk boek is om te lezen als je niet te veel achter elkaar wil lezen. Klinkt misschien een beetje raar, maar het is geen boek dat je in één keer uit wil lezen.

Dit was onze mening over deze boeken. Wij zijn heel benieuwd of jij een of meerdere van deze boeken heb gelezen en wat jouw mening is. Of dat er misschien nog wel een boek tussen zit die je graag zou willen lezen. Laat het vooral weten in de comments. :)

Liefs,

Cynthia en Celine

Op de hoogte blijven van CwithC? Volg ons dan op Facebook, Instagram en Youtube.